نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/strap.2025.56597.1018

چکیده

پدیده جدایش جریان در اثر گرادیان فشار نامطلوب حوله سیلندرهای دایروی و بیضوی در جریان‌های داخل کانال باعث افزایش ضریب درگ فشاری می‌شود. در این مقاله، جریان آرام دو بعدی در داخل یک کانال مستطیلی شکل به‌همراه سیلندرهای بیضوی‌شکل و آرایش چرخان مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله 5 عدد سیلندر در نظر گرفته شده که زاویه آنها از صفر تا 90 درجه تغییر می‌کند. هدف از این مقاله، بررسی رفتار جدایش جریان بر روی سیلندرها و تشکیل شدینگ گردابه‌ها حول سیلندرها به‌همراه بررسی میزان انتقال حرارت به‌دلیل حضور این سیلندرها می‌باشد. آرایش سیلندرهای بیضوی در کانال باعث ایجاد کمترین مقدار افت فشار در جهت جریان شده است. همچنین، فرکانس تولید گردابه‌ها در سیلندر اول کمترین مقدار را داشته و با فاصله گرفتن از ابتدای کانال، اندازه این گردابه‌ها بزرگتر شده است. بیشترین نیروی درگ به سیلندر شماره 5 (آخرین سیلندر) و کمترین آن به سیلندر شماره 2 وارد می‌شود. نوآوری این مقاله، بر پایه بررسی و مقایسه تغییر در ضریب منظر استوانه های بیضوی در دو حالت کوچکتر و بزرگتر مقدار حرارت و توزیع جریان و در نهایت پیشنهاد بهترین حالت ایرودینامیکی و ترمودینامیکی است.